عفاف و حجاب

عفاف و حجاب

آنها چفیه داشتند...... من چادر دارم
آنان چفیه می بستند تا بسیجی وار بجنگند...من چادر می پوشم تا زهرایی زندگی کنم...
آنان چفیه را خیس می کردند تا نَفَس هایشان آلوده ی شیمیایی نشود...من چادر می پوشم تا از نفَس های آلوده دور بمانم...
آنان موقع نماز شب با چفیه صورت خود را می پوشاندند تا شناسایی نشوند...من چادر می پوشم تا از نگاه های حرام پوشیده باشم...
آنان چفیه را سجاده می کردند وبه خدا می رسیدند ...من با چادرم نماز می خوانم تا به خدا برسم...
آنان با چفیه زخم هایشان را می بستند ...من وقتی چادر ی می بینم یاد زخم پهلوی مادرم می افتم...
آنان سرخی خونشان را به سیاهی چادرم امانت داده اند... من چادرسیاهم را محکم می پوشم تا امانتدار خوبی برای آنان باشم...

بایگانی

آخرین مطالب

پیوندهای روزانه

پیوندها

عفاف و پاک دامنی در فرهنگ اسلام

چهارشنبه, ۲۳ مهر ۱۳۹۳، ۰۹:۱۸ ب.ظ


حجاب

مقدمه:

هیچ صاحب گنج و گوهری هم جواهرات خود را بدون حفاظ ، در معرض دید رهگذران نمی گذارد تا بدرخشد ، جلوه کند و چشم و دل برباید ، چون خود جواهر ربوده می شود . هیچ باغبانی را سرزنش نمی کنند که چرا دور باغ خود حصار و پرچین کشیده است چون باغ بی دیوار ، از آسیب مصون نیست و میوه و محصولی برای باغبان نمی ماند . هر چیز که قیمتی تر باشد ، در صد مراقبت از آن بالاتر می رود . هر چه که نفیس تر باشد ، بیم ربودن و غارت بیشتر است و مواظبت لازم تر . اگر در شیشه عطر را بازبگذاری ، عطرش می پرد . اگر در مقابل پنجره خانه ات ، توری نرنی ، از نیش پشه ها و مزاحمت مگس ها در امان نخواهی بود . وقتی راه ورود پشه ها را می بندی ، خود را « مصون» ساخته ای ، نه « محدود» و زندانی . وقتی در خانه را می بندی ، یا پشت اتاقت پرده می آویزی ، خانه خود را از ورود بیگانه و نگاه های مزاحم در پناه قرار داده ای ، نه که خود را در قید و بند و حصار افکنده باشی .(1)

 

 

فلسفه حجاب و آثار رعایت حریم در روابط زن و مرد

 

1-ایجاد امنیت و آرامش


اگر اجتماع موجبات هیجان مداوم شهوات را فراهم کند ، به تلاطم و نارضایی غریزه با هزاران عوارض روانی و جنایات ناشی از آن افزوده خواهد شد . از این رو لازمه دست یافتن به آرامش و امنیت ، از بین رفتن شرایط تحریک آمیز در محیط است ، افزایش سرسام آور جرم و جنایت علیه زن در کشورهای بی بند و بار که امنیت زنان را به شدت به مخاطره انداخته ، مؤید این مطلب است.

 

2- ارزش آفرینی برای زن

 

مرد در عمق روح خود از تسلیم بودن زن نفرت دارد و همیشه عزت و بی نیازی و بی اعتنایی زن را نسبت به خود ستوده است . حجب و حیا که از ویژگی های فطری زن است ، در واقع تدبیر آفرینش برای حفظ مقام و موقعیت زن در برابر مرد است . ویل دورانت می گوید: « زنان به طور تجربی دریافته اند که دست و دل بازی مایه ی طعن و تحقیر است . آن چه بجوییم و نیابیم ، عزیز و گران بها می شود .» بنابراین ، پوشیدگی زن او را از خطر « ابتذال » مصون می دارد و برحرمت و ارزش او می افزاید . احترام حقیقی به یک زن از جانب مرد ، تنها زمانی امکان پذیر است که آن مرد به دیده آلود در او ننگرد . زن پاک دامن از این که به دیده ی شهوت و هوس نگریسته شود ، سخت در عذاب است. پوشیدگی زن سبب می شود که جلوه های ظاهری زن به جای مقام انسانی او ملاک ارزش گذاری نشود . اگز نان جز آرایش و جمال عامل برتر دیگری در خود نشناسد( به خود نمایی و خودآرایی بپردازند) و مرد نیز در اسارت غرایز حیوانی باشد ، انتظار حس احترام نسبت به زن بیجا و بیهوده است.

 

فواید عفت و پاک دامنی:

 

عفاف و پاک دامنی دارای فوایدی است که به چند مورد آن اشاره می کنیم:

1- قدر و منزلت الهی : عفاف باعث می شود قدر و منزلت و نزدیکی به درگاه الهی زیاد شود . علی (علیه السلام ) می فرماید: « کسی که عفت داشته باشد ، گناهانش سبک می شود .»(2)

2- استحکام بنیان خانواده : عفاف موحب تحکیم بنیان خانواده می شود و بی عفتی باعث تزلزل آن . چه بسا طلاق هایی که بی عفتی مرد یا زن را باعث می شود .

3- حفظ نفس: عفت و پاکی موجب کنترل و حفظ نفس از بدی ها می شود . علی (علیه السلام ) می فرماید : « پاک دامنی نفس را حفظ و از پستی ها دور می کند.»(3)

4- سلامت جامعه : عفت و پاک دامنی ، سلامت جامعه را به دنبال دارد ؛ زیرا هر جامعه ای را افراد آن تشکیل می دهند و اگر این افراد صالح و عفیف باشند ، بالطبع سلامت جامعه را باعث می شود و آن را از آسیب مصوم می دارد.

5- پاکی اعمال : عفاف وسیله ای است برای پاک شدن اعمال . هر گاه که پای نفس و امیال نفسانی در میان نباشد ، اخلاص در عمل جای خود را باز خواهد کرد .

6- عزت و سربلندی: انسان با عفت در سایه عفت و پاکی عزت پیدا می کند.

7- فرو نشاندن آتش شهوت : حضرت علی (علیه السلام ) می فرماید: « عفت شهوت را کاهش می دهد .»

 

زمینه های عفاف

 

الف) زمینه های فردی:

 

1- ایمان : ایمان به خدا و زندگی پس از مرگ از بهترین و قوی ترین راه های پیشگیری از شهوت و هوس های دنیوی است.

2- آگاهی : اگر انسان به فایده ی عفت و پاکی آشنا باشد ، سعی می کند آن را در زندگی به کار بندد.

3- حیا: از ثمرات عفاف که اصلی ترین موانع انحراف جنسی می باشد ، حیاست که برخاسته از ادراک خوبی ها و بدی ها اختیاری است که انسان به دلیل داشتن آن ، از حیوانات برتر شمرده شده است.

4- نماز و عبادت:بهترین و پر ثمرترین بازدارنده ی انسان را فساد و گناه ، نماز و عبادت خداوند است . ایمان انسان را قوی می کند و او را از بی عفتی و زشتی مصون می دارد . قرآن می فرماید : « همانا نماز انسان را از زشتی و منکرات باز می دارد.»(4)

5- کنترل نگاه : کنترل چشم در نگاه کردن به چیزهای حرام از زمینه های فردی عفاف و باعث سلامت جامعه است . برای کنترل نگاه اموری چون توجه به علم و آگاهی خداوند و به این که در هر لحظه خدا کارهای ما را زیر نظر دارد، توجه به قیامت و عذاب های آن و توجه به این که دست و زبان و پاها و سایر اعضای بدن علیه انسان شهادت می دهند مؤثر خواهد بود .

 

ب) زمینه های خانوادگی :

 

1- پاک دامنی همسر: یکی از زمینه های عفاف در خانواده ، داشتن همسری پاک دامن و عفیف است ، زیرا همسر پاک دامن تاثیر به سزایی در عفت همسر خویش دارد . به علاوه این که همسر عفیف ، فرزندان پاک تربیت می کند و الگوی آن ها خواهد بود .

2- ازدواج : از مهم ترین راه های مبارزه با بی عفتی تشکیل خانواده است . قرآن می فرماید : « مردان و زنان بی همسر و هم چنین غلامان و کنیزان صالح و درست کارتان را به ازدواج یکدیگر درآورید و اگر فقیر باشند ، خداوند آن ها را بی نیاز خواهد کرد که رحمت خدا وسیع است.»(5)

3- تحکیم پیوند زناشویی : یکی از زمینه های عفاف و پاک دامنی تحکیم پیوند زناشویی است . به تجربه ثابت شده خانواده هایی که کانون گرم و صمیمی داشته اند ، کمتر دچار اختلاف شده اند . در این میان ، هدیه دادن ، محبت کردن ، آرایش و تامین نیاز جنسی همسر ، دارای اهمیت است .

4- نگه داری خانواده : مراقبت از خانواده ، به تعلیم و تربیت صحیح و امر به معروف و نهی از منکر و فراهم ساختن محیطی پاک و خالی از هر گونه آلودگی در فضای خانه و خانواده است .

5- غیرت و تعصب : یکی از عوامل اساسی عفت ، غیرت و تعصب است. کسی که عوامل اساسی عفت ، غیرت و تعصب است . کسی که برای ناموس خود حرمت قایل می شود و تعصب دارد ، به خود اجازه خیانت به دیگران را نمی دهد . او می داند که اگر به ناموس دیگری سوء نظر داشته باشد ، مطمئناً دیگران نیز به ناموس او سوء نظر خواهند داشت. بنابراین غیرتش به او این اجازه را نمی دهد . علی (علیه السلام ) می فرماید : « شخص با غیرت زنا نمی کند.»(6)

 

ج) زمینه های اجتماعی :

 

1- امر به معروف و نهی از منکر : اگر بپذیریم که جامعه مانند یک بدن است و افراد جامعه اعضای این بدن هستند ، هنگامی که جامعه دچار فساد و اختلاف می شد ، بر همه افراد واجب است برای جلوگیری از آن اقدام نمایند ، یکی از راه ها امر به معروف و نهی از منکر است که از زمینه های اجتماعی عفاف می باشد.

2- حجاب : از زمینه های اجتماعی پاک دامنی و عفاف حجاب و پوشش است که اسلام بسیار به آن اهمیت داده است. تا زمانی که زن چون غنچه در داخل حجاب باشد ، کسی قصد چیدن آن را نمی کند ، اما هنگامی که حجاب کنار رود و غنچه باز شود ، هوسرانان قصد چیدن او را می کنند و بعد از پرپر کردن ، آن را به دور می اندازند . قرآن مجد می فرماید : « حجاب برای این است که زنان شناخته نشوند و مورد اذیت و آزار قرار نگیرند .»(7)

وقتی که فردی گام در راه مستقیم نهاد و از هواهای نفس خویش و شهوت رانی دوری گزید ، اولین نتیجه اش همان چیزی است که عده ای برای رسیدن به آن راه اشتباه رفته اند . همان چیزی است که انسان ذاتاً به دنبال آن است و خواسته فطری اوست . یعنی آرامش روانی که با آن می تواند غریزه جنسی را مهار کند . انسان می تواند هنگامی که به مقدار کافی غذا خورد ، از آن دست بکشد ، اما غریزه های دیگر چطور؟ مانند جاه طلبی که هر چه قدر مقام انسان بالا برود ، هرگز به آن راضی نمی شود و در کل نامحدود است . غریزه جنسی نیز یک میل نامحدود است که برای کنترل این غریزه و رسیدن به نتیجه ای که حاصل آن عفت می باشد ، باید نگاه خویش را کنترل و از حرام دوری کرد. هر اجتماعی از خانواده تشکیل می شود و هر خانواده ای از فرد. هرگاه زنان خود را در اجتماع به صورت یک عروسک ظاهر نکنند و مردان نگاه های خود را کنترل نمایند ، اجتماع درسایه ی عفت آنان ، پاک و سالم خواهد شد . در این صورت ، مبارزه در مقابل استعمار آسان تر خواهد بود و جامعه ای خواهیم داشت که امنیت افراد را فراهم می کند . برای این که خویشتن داری برای انسان ، ممکن و آسان شود ، نکات زیر را باید رعایت کرد :

الف) کنترل نگاه : نگاه سرآغاز لغزش و سقوط است . ممکن نیست کسی نگاه خود را کنترل نکند اما موفق به مهار نفس و شهوت شود . اولین قدم اساسی و عملی در کنترل میل و هوس ، مراقبت از چشم است.قرآن به صراحت اعلام می دارد که : « قل للمؤمنین یغضوا من ابصارهم ... و قل للمؤمنات یغضضن من ابصارهن: به مردان و زنان مؤمن بگو که چشم خود را کنترل کنند و از تماشا کردن و خیره شدن به طرف مقابل بپرهیزید»(8)

ب) انجام فعالیت های مفید و سازنده : جوانان باید با انجام دادن فعالیت های مفید علمی و هنری. ورزشی و مطالعه ، نیروی خود را در راه شکوفایی استعدادهای خویش به کار گیرند و از بیکاری و تنهایی که موجب وسوسه های شیطان می شود پرهیز کنند. اگر چه اسلام بر عفاف و کنترل نفس به عنوان مهم ترین عامل جلوگیری از انحرافات تاکید می کند ، اما باید توجه داشت که این امر زمانی عملی می شود که جامعه هم پذیرش چنین چیزی را داشته باشد . به عبارت دیگر جامعه باید تهی از عوامل تحریک کننده به سمت انحرافات باشد. درجه ایمان و تقوای افراد در جامعه مختلف است و ممکن است شخصی با کوچک ترین تحریک ، وسوسه و از جاده عفاف خارج شود . بنابراین رعایت حدود شرعی در روابط زنان و مردان امری الزامی است . به علاوه این که پوشش مناسب زن ، خود می تواند یکی از موانع اصلی انحراف جامعه باشد و آتش هوس و شهوت را در مردان خاموش کند . حیا و پاک دامنی مرد و زن ، جامعه راپاک و سالم و خانواده را محکم و استوار می کند . عفاف مراتب گوناگونی دارد و فقط به چادر سر کردن اطلاق نمی شود . اگر بخواهیم عفاف را به طور کلی بیان کنیم ، باید بگوییم عفاف پرهیز از هر چیزی است که جلب توجه می کند و ممکن است شخص و یا اشخاص را به گناه و یا حرامی مبتلا سازد.

 

بی عفتی و مصادیق آن :

 

1- پوشیدن لباس هایی با رنگ تند و زننده و مدل های غربی و جنس های بدن نما .

2- استفاده از عطرهای تند.

3- بیرون کردن مو از زیر چادر.

4- استفاده از کفش های پاشنه دار با مدل های عجیب.

5- صحبت کردن و خندیدن با صدای بلند در خیابان .

6- پوشیدن جوراب های نازک که پا را نمایان می کند .

7- استفاده از مانتوهایی تنگ که اندام بدن را مشخص می سازد . و...

 

پی نوشت ها :

 

1- آیین معاشرت ، جواد محدثی.

2- میزان الحکمه ، ری شهری ، ج6 ، ص363.

3- همان .

4- سوره ی عنکبوت ، آیه ی 45.

5- سوره ی نور ، آیه ی 32.

6- نهج البلاغه ، کلمات قصار ، شماره 305.

7- سوره ی نور ، آیه ی30 .

8- سوره ی نور ، آیه ی 30 و 31.

 

منبع : مجله ی آشنا خانواده ، شماره ی 137

۹۳/۰۷/۲۳ موافقین ۰ مخالفین ۰
رزمنده سایبری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی